Dünaamiline automaatkäigukasti õlivahetus
Automaatkäigukastidest
Ennem, kui räägime lähemalt, mis on dünaamiline automaatkäigukasti õlivahetus, tutvume automaatkäigukastidega üldisemalt. Enamik Eestis liikuvaid autosid on varustatud automaatkäigukastidega, mis tulevad nt Aisin, ZF, Borg Warner või Getrag tehasest ja seda ei ole autole peale vaadates või auto margi järgi võimalik kindlaks teha millise tootja käigukast sellel on. Seepärast tuleb automaatkäigukasti õlivahetuse korral järgida käigukasti tootja tingimusi, mitte lähtuda automargist. Lisaks on erinevaid automaatkäigukasti tüüpe:
planetaar käigukast AT (automatic transmissioon)
variaatorkäigukast CVT (continuosly variable transmission )
topeltsiduriga käigukast DCT (dual-clutch transmissioon) ja DSG (direct-shift gearbox)
Automaatkäigukasti õlivahetuse vajalikkus
Enamik juhtudest, miks automaatkäigukast ei tööta sujuvalt on seotud sellega, et õli on vananenud, mis on kaotanud oma määrimisomadused. Paljud autotootjad ei nõua automaatkäigukastide korrapärast hooldust, märkides peale lifetime ehk eluaegne õli. Aga kui pikk selle õli eluaeg on, seda ei ole märgitud. Lisaks oleneb õli kestus ka käigukasti tüübist ja auto kasutamisest (kliima, sõidustiil, linnas vs maanteel jne).
Suurim automaatkäigukastide tootja Aisin soovitab planetaar käigukastidele ekstreemsetes oludes õlivahetust teha 2 aasta järel või 20000 km läbimisel. Saksa käigukasti tootja ZF ütleb planetaar käigukastide õlivahetuse intervalliks iga 8 aasta või 100 000 km järel. DCT ja CVT käigukasti korral võiks olla automaatkäigukasti õlivahetus 40000-60000 km läbimise järel.
Dünaamiline automaatkäigukasti õlivahetus- mida see tähendab?
Tavapärase staatilise õlivahetusega vahetatakse välja 40–60% käigukasti õlist, sest välja vahetatakse ainult käigukasti põhjas olev õli. Dünaamiline meetod seevastu tagab peaaegu kogu õli väljavahetamise.
Vaoparts OÜ kasutab dünaamiliseks automaatkäigukasti õlivahetuseks täisautomaatset Mahle õlivahetusseadet. See seade on varustatud andmebaasiga, mis annab juurdepääsu teabele sõiduki spetsifikatsioonide kohta (käigukasti tüüp, õli kogus, filter jne) ja annab täpsed juhiseid õlivahetuse protsessi kohta.
- Esmalt ühendatakse seade käigukastiga, et näha õli kvaliteeti, seejärel eemaldatakse vana õli
- Vahetatakse vana filter uue vastu, kui filter on vahetatav
- Siis täidetakse käigukast uue ja sobiva õliga vastavalt tootjapoolsetele soovitustele ja spetsifikatsioonidele. Õli valik sõltub sõiduki mudelist ja käigukasti tüübist
- Uue õli lisamise järel kontrollitakse õlitaset ja tehakse proovisõit veendumaks, et kõik protseduurid on korrektselt läbi viidud
- Peale automaatkäigukasti õlivahetust nullitakse diagnostikaseadmega vajadusel käigukasti õlivahetuse intervall.
Orienteeruv õlivahetuse tööaeg on 2,5 tundi. Lõpliku hinna kujundab lisaks õlivahetusele ka uue õli ja filtri hind, mis sõltub sõiduki mudelist ja käigukasti tüübist.